Met gevelbelettering is je bedrijf dag en nacht zichtbaar voor potentiële klanten die je bedrijfspand passeren en zakelijke relaties die op bezoek komen. Daardoor is het een vorm van bedrijfsreclame waar je als ondernemer niet op moet bezuinigen. Maar welke vormen van gevelbelettering zijn er? Wat zijn de voordelen per vorm? En waar moet je op letten bij de aanschaf? Op als dit soort vragen krijg je in dit artikel een antwoord.
Spandoeken
Het voordeel van spandoeken, is dat er geen gaten in de gevel geboord hoeven te worden en je de reclameboodschap eenvoudig kunt veranderen. Zeer praktisch als je tijdens de feestdagen of vakanties een aanbieding onder de aandacht wilt brengen. Of wanneer je een nieuw product of dienst lanceert.
Een tweede voordeel is dat je relatief goedkoop een groot oppervlak van de gevel voor je reclameboodschap kunt benutten. Bovendien wordt het doek in een frame geplaatst. Dat zorgt ervoor dat de boodschap beter naar voren komt dan wanneer je een boodschap plat op de gevel zou aanbrengen.
Lichtbakken
Een lichtbak wordt vaak gebruikt om aan de gevel van winkels te bevestigen. Op die manier kunnen klanten in de winkelstraat je winkel al van ver herkennen. Dat is ook de reden waarom lichtbakken uitsteken, zodat je vanaf de zijkant gezien je bedrijfsnaam zichtbaar kunt maken.
Lichtbakken zijn er in allerlei vormen en maten. Rond, vierkant of rechthoekig? Het is allemaal mogelijk. Net zoals bij doosletters worden lichtbakken vaak van led verlichting voorzien, maar ook hier geldt het advies om even bij de leverancier na te vragen of dat inderdaad het geval is en er geen gebruik wordt gemaakt van TL verlichting.
Doosletters
Doosletters worden vaak gebruikt om de bedrijfsnaam op de gevel zichtbaar te maken. Je kunt ze daarnaast ook gebruiken om in enkele woorden de toegevoegde waarde van je bedrijf te communiceren. Het grote voordeel van doosletters is dat de letters afzonderlijk van elkaar worden gemaakt. Hierdoor kun je iedere letter een andere vorm en kleur geven. De mogelijkheden zijn dus enorm.
Verlichte doosletters
Wanneer je de gevelbelettering 24 uur per dag zichtbaar wilt maken, dan kun je ervoor kiezen om de doosletters van led verlichting te voorzien. Wanneer je voor verlichte letters kiest, is het van belang dat je navraag doet of er daadwerkelijk led verlichting wordt gebruikt. Soms wordt er nog gebruik gemaakt van TL verlichting, maar dat is in het kader van duurzaamheid en de energierekening geen goede keuze.
Freesletters
Hoewel freesletters ook gebruikt worden voor reclame binnen gebouwen, zijn ze zeer geschikt om als gevelbelettering te gebruiken. De letters worden bij de meeste signbedrijven in 3 materialen aangeboden:
- Aluminium
- Kunststof
- Roestvrijstaal
Door de letters wat dikker te maken, kun je diepte creëren waardoor de boodschap op de gevel beter opvalt. In tegenstelling tot doosletters en lichtbakken, zijn freesletters niet van verlichting te voorzien. Wel kun je ervoor kiezen om verlichting op de gevel te bevestigen die de letters verlicht.
Denk goed na over je boodschap
Doordat de gevelbelettering iedere dag voor zichtbaarheid zorgt, is het aan te raden om goed na te denken over welke boodschap je wilt communiceren. De bedrijfsnaam is natuurlijk het eerste waaraan je denkt, maar probeer ook zeker om met een korte zin de toegevoegde waarde van je bedrijf te beschrijven.
Stel dat je auto’s verhuurt en daarbij de eerste 50 km geen kilometertarief in rekening brengt. In dat geval is een zin is ‘De eerste 50 km gratis huren’ een prima manier om dat te communiceren. Kortom, sta stil bij de toegevoegde waarde die je bedrijf levert en communiceer dat. Geen inspiratie? Een professioneel signbedrijf (bijvoorbeeld Objektreclame uit Moordrecht) kan met je meedenken. Signspecialisten zijn immers dagelijks in de weer om reclameboodschappen vorm te geven en zitten daardoor vaak vol originele ideeën.